منتديات مدارس طوخ الخاصة
أهلاً بكم في منتـديات مدارس طوخ الخاصة
*ملحوظة: بعد التسجيل يجب تفعيل العضوية من الإيميل
منتديات مدارس طوخ الخاصة
أهلاً بكم في منتـديات مدارس طوخ الخاصة
*ملحوظة: بعد التسجيل يجب تفعيل العضوية من الإيميل
منتديات مدارس طوخ الخاصة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورإحصائيات المنتدىالتسجيلدخولعن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Photos16
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Oouuuo10

Facebook fan page
المواضيع الأخيرة
» امتحانات هندسة للصف الثالث الإعدادي (الفصل الدراسي الأول)
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأحد فبراير 19, 2017 9:16 am من طرف elrayek

» المجموعة الكاملة من الــ BBC لتعلم اللغة الانجليزية Follow Me BBC Learning & BBC DVD English Plus
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأحد فبراير 19, 2017 9:15 am من طرف elrayek

» حصريا اجدد واحلى مقدمات تعبير
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالسبت أغسطس 06, 2016 12:31 am من طرف elrayek

» أوائل الصف الثالث الثانوي (علمي علوم) بمدرسة طوخ الثانوية الخاصة 2012/2013
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالسبت أغسطس 06, 2016 12:24 am من طرف elrayek

» امتحانات الصف الثالث الاعدادى الفصل الدراسى الاول لعام 2011 -2012
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأحد يناير 03, 2016 3:34 pm من طرف elrayek

» اهم كلمات اللغة الألمانية
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالجمعة فبراير 21, 2014 3:15 pm من طرف ayman

» تقريري عن محاضرة عن الإنعاش القلبي الرئوي
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالخميس أكتوبر 10, 2013 12:10 am من طرف سارة أيمن

» تقرير عن كتاب "رحلتي من الشك إلى الإيمان"
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالجمعة سبتمبر 13, 2013 1:53 pm من طرف سارة أيمن

» اقتباسات من كتاب "اندهش يا صديقي" لعبد الوهاب مطاوع
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالجمعة سبتمبر 13, 2013 1:50 pm من طرف سارة أيمن

» أوائل الصف الثالث الثانوي (علمي رياضة) بمدرسة طوخ الثانوية الخاصة 2012/2013
عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالثلاثاء سبتمبر 10, 2013 6:45 pm من طرف بسمة جميل

مواقع صديقة
To start blogging

عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"

كاتب الموضوعرسالة
سارة أيمن
Admin
Admin
سارة أيمن

انثى
العمل/الترفيه : طالبة
فصل : :'(
المزاج : disappointed
مزاجي اليوم : عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  423871799
المهنة : عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Studen10
الهواية : عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Readin10
أوسمة العضو : عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Oooo-o10

عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Empty
مُساهمةموضوع: عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"    عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأربعاء ديسمبر 28, 2011 9:12 am

الموضوع منقـــــــــــــول
بسم الله الرحمن الرح

اللي كان محدد موقفه و ناوي عالطب ان شاء الله اكيد عنده شويه اسئله محيراه عن الكليه و الدراسه فيها طبيعي جدا كلنا كنا كده

اول ما دخلت الكليه كنت حاسه اني دخلت متاهه .. ايه المواد اللي هدرسها ؟ طب كل ماده بتتكلم عن ايه ؟ و ايه الادوات اللي هحتاجها ؟

علشان كده فكرت في كتابه الموضوع دا و اللي فيه هقدم بعض من خبرتي البسيطه في الكليه .. علشان اللي داخل يبقى داخل على نور

الموضوع هيكون على شكل س-ج

س1: ايه المواد اللي هتدرسها في سنه اولى؟

احب اقولكم ان الدراسه في ال3 سنين الاولى من الكليه بتكون مواد اكاديميك .. يعني ايه ؟ يعني هتدرس مواد مواد تؤهلك بعد كده لدراسة الطب الاكلينيكي

في سنه اولى بندرس من الماد دي 4 مواد هي :
1- anatomy و هو علم تشريح جسم الانسان
2-physiology و فيه بندرس و ظائف كل عضو
3-histology علم الانسجه
4- biochemistry الكيمياء الحيويه

س2 : بالنسبه لل anatomy هندرس ايه فيها بالضبط ؟

ماده التشريح ماده كبيره تساوي 250 درجه من المجموع الكلي للدرجات بتدرس فيها تشريح جسم الانسان و طبعا في سنه اولى مش بناخده كله مثلا بندرس الاطراف العلويه و السفليه و الصدر او حسب المنهج المتبع في الكليه و يتكون كل جزء من
1- العظم bones: بندرس كل العظام المكونه للجزء ده و سماتها العامه و الخاصه و العضلات اللي ماسكه فيها
2- العضلات muscles : بندرس العضله ماسكه في اى عظمه ايه و عملها action و العصب اللي بيغذيها nerve supply
3- الشرايين arteries و الورده veins: المنشاء و النهايه و التفرعات
4- الاعصاب nerves : ايه العضلات اللي بيديها و التفرعات و التشوه الناتج عن اصابته

الماده بتنقسم الي جزء نظرى او محاضرات و جزء عملي او سكاشن و دا بقى اللي بناخده في المشرحه .... ايه؟! ايه المشرحه دي ؟!

ايه هي بقى المشرحه؟!

المشرحه دي من اكتر الحاجات اللي في كليه الطب اللي بتثار حولها الخرافات و الخزعبلات , و لازم تكون متوقع انك ان شاء الله اول ما هتوصل بيتك بالسلامه من الكليه في اول يوم هتنهال عليك الاسئله حول هذا المكان العجيب من كل اللي تعرفهم ... فمثلا حد يقولك"ها قوللي عملت ايه اول مدخلت المشرحه؟! اغما عليك ..ها؟!"
و غيره " هوا فعلا هناك في ميتين ؟!" وغيره كتير اكيد هتكتشفها بنفسك

الموضوع ابسط من كدا بكتير المشرحه دي المكان اللي بنتلقى فيه الدروس العملي لمادة التشريح .. يعني انت قاعد في المحاضرات تسمع عن arteries و veins و غيرها لازم طبعا تعرف الحاجات دي شكله ايه جو الجسم و تعرف كمان الفرق بنها و دا اللي بيوريهولك الدكتور على الجثه في المشرحه
لكن طبعا اكيد برده الموضوع و في اول مره بيبقى غريب شويه لكن بالتكرار الواحد بيتعود و بتصبح المشرحه بالنسبه للطلبه مكان عادي .... يعني عندنا مثلا في القصر العيني الناس بتعتبرها مكان التجمع و تلاقي واحد بيقول لصاحبه قابلني قدام المشرحه .... اهو شفتوا عادي جدا Very Happy
بس في بعض الحاجات حابه اقولها :اداب التعامل مع المشرحه

1- لازم تحط في بالك ان الميت دا كان في يوم من الايام انسان زيك زيه فلوسمحت التعامل يكون فيه احترام لحرمة الميت
2- طبعا مش محتاجه اقول ان التصوير بالتليفون المحمول دا حرام كبير
3- لا تنسى مهمتك الاساسيه و هي انك بتتعلم مش جاي تلعب بناس ظروفهم هي اللي وضعتهم في هذا المكان و ان شاء الله يكون لهم ثواب الصدقه الجاريه
4- احذر ان تتهاون بكسر شيء في جسم الجثه او قطع شيء فيها حرام ..حرام ,ده غير انك هتضر نفسك و غيرك
5- ياريت تخلي دخولك المشرحه عظه ليك و تذكير بلاخره و انك ميت ميت و متنساش الدعاء للميت ده ,و متبخلش علي الناس التانيه بالنصح لو لقيتهم بيعملوا حاجه غلط

و على العموم مش عايزه اطول عليكم في الموضوع ده بس كان لازم اتكلم فيه

ايه الادوات اللي هحتاجها في مادة التشريح ؟
1- اكيد البالطو الابيض
2- جوانتيات بلاستيكيه او مطاط
3- فورسبس (ملقط)
4- ممكن تحتاج عده تشريح بس هي مش مهمه و على العموم متستغلاش اخرك 8 جنيه انت مش هتبقى جراح

,,,,((((( أنا مش مقتنع بالكلام دة أخويا فى تالتة طب وبيقولى أنهم بيشوفوا الجثة بالعافية ومش بيشرحوا ولا حاجة ))))),,,,,

بعد ما اتكلمت عن الادوات اللي ممكن نحتاجها اكيد كل واحد دلوقتي بيقول هذاكر ازاي و منين ؟

مقدرش اقول لاي حد يذاكر ازاي لان كل واحد له الطريقه اللي بيستوعب بيها و الانسب له لكن ممكن اقولك في التشريح تركز على ايه في المذاكرة و لو ان كله مهم
1- بالنسبه للعظم مهم جدا تكون عارف ايه الحاجات اللي ماسكه في العظمه دي لان دا هيسهللك كتير كذاكرة العضلات و كمان مهم في الامتحان الشفوي و العملي(spotting)
2-اما الشريين مهم جدا تعرف التفرعات (branches) و الشبكات اللي بيشارك في صنعها (anastomosis)
3- الاعصاب بقي تركز علي العضلات اللي بيغذيها العصب و ال branches و كمان مهم جدا جدا التشوه الناتج عن اصابه العصب nerve injury
4-في حاجه كمان اسمها spaces او regions زي ما هتعرفوا بعد كده مثل cubital fossa ,femoral triangle لانها ممكن تيجي سؤال كامل

ييجي بعد كده سؤال طب هذاكر منين ؟
لازم تبقي عارف ان النظام في الكليه غير المدرسه يعني عندك الحريه انك تذاكر من المصدر اللي يريحك
اما كتاب القسم و اللي يفضل انه يكون عندك و تهتم بيه لان غالبا رئيس القسم هو اللي بيحط الامتحان , هتلاقي كمان دكاتره منزله كتب خاصه بيها ممكن لو حابب تشتريها في كمان مذكرات الدروس الخصوصيه ممكن الاستعانه بها لان غالبا الدكتور بتاع الدرس بيكون مجمع فيها اهم الحاجات و الاسئله اللي ممكن تتسئل في الشفوي و مهم جدا يكون عندك اطلس كويس لان الرسومات بتساعد جدا في فهم الanatomy

كمان المحاضرات مهمه جدا و السكاشن مهمه جدا جدا حاول على قد ما تقدر تكتب كل اللي بيتقال او ممكن كمان تسجل دي طريقه كويسه قوي

طب ايه بقى يا تري حكايه الدروس الخصوصيه دي ؟
الدروس فعلا منتشرة جدا في كليتنا و حوالي 75% من الطلبه بياخد دروس و لكن انا مبنصحش اي حد بيها و عن تجربه شخصيه مدام انت بتحضر محاضرات و سكاشن و بتذاكر اول باول مش هتحتاج الدروس و صدقوني

للموضوع بقية إن شاء الله
https://zohor-mostaqble.ahlamontada.net
سارة أيمن
Admin
Admin
سارة أيمن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"    عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأربعاء ديسمبر 28, 2011 9:21 am

اكيد بعد ما عرفنا تقريبا كل حاجه عن الanatomy عايزين نعرف ايه نظام الامتحان ؟
الامتحانات في الكليه تنقسم الي نظري (written و MCQ) و عملي و شفوي
1- الامتحان النظري :

بيكون في نص السنه (اعمال سنه) و اخرها
و علشان ان شاء الله تجاوب كويس لازم تكون طبعا مذاكر كويس غير كده لازم تكون مدرب على اسئلة الMCQ (او الاختيار من متعدد) لان النوع ده من الاسئله مهم جدا في كليتنا , كمان لازم تكون و انت بتذاكر متعود ترتب افكارك و تركز علي العناوين الرئيسيه اللي لو جالك سؤال في الجزء ده هتتكلم فيها .. و صدقوني مهم جدا تكون عارف النقط و العناوين الاساسيه لكل موضوع لان غالبا وقت الامتحان لايكفي لذكر كل التفاصيل , كمان في ال anatomy بالذات الرسومات لها و قع السحر على المصصح فحاول من اول السنه تتدرب عليها و مش لازم يا اخي يكون رسمك حلو انت مش بيكاسو بس على الاقل يكون واضح و معبر

2- الامتحان العملي : عملي ال anatomy بنقول عليه spotting في الامتحان بيجيلك حاجه معينه متحدده بعلامه و المطلوب تقول ايه الحاجه دي و ممكن يسألك سؤال بسيط عليها
لو انت ملتزم بحضور السكاشن فالامتحان ده هيكون بالنسبه لك سهل ان شاء الله

3- الشفوي : الامتحان الشفوي بيكون مصدر رعب للطلاب من اول السنه و دا نتيجة الخرافات و الاشاعات اللي سمعوها عنه من اول يوم دراسه .. مثلا حد هيقولك الدكتور فلان ده بيموت الطلبه و في الاخر يديك صفر .. و اللي هيقولك الدكتور علان اللي عامل نفسه طيب ده بيسأل اسئله مستوى دكتوراه
كل دا كلام فاضي بس خلينا صرحه امتحان الشفوي دا رزق ممكن يكون حظك مع دكتور يقتنع باي اجابه هتقولها و ممكن واحد تاني يكون بيحب الطالب الperfect دا غير طبعا الوسايط اللي بتخش في الموضوع
بس انت اهم حاجه تكون عامل اللي عليك و مذاكر و متوكل على ربنا بالنسبه لل anatomy ركز كويس جدا علي العظم لانه غالبا مفتاح الامتحان
حاجه تانيه في ناس هتقولك لازم تكون لابس formal مش شرط المهم يكون لبسك مهندم و ميستفزش الدكتور
و بلاش بقى ربطات امينه شلبايه و الحاجات دي

تقريبا كده نبقي خلصنا كلام عن ال anatomy

المره الجايه بقى هكلمكم عن مادتي المفضله physiology--:

مش قادرة اوصفلكم سعادتي لاني هكلمكم عن مادتي المفضلة الphysiology و اللي اتمنى انه يكون كدة بالنسبه لكم ان شاء الله طيب يا ترى ايه هو الphysiology و هندرس فيه ايه ؟

الphysiology هو علم و ظائف الاعضاء بندرس فيه ازاي كل عضو و كل جهاز من اجهزة الجسم بيشتغل و التكامل بين الاجهزة دي و غالبا بندرس في سنه اولى
1-blood (الدم) بندرس فيه خلايا الدم المختلفه و نسبة كل منها و الوظيفة اللي بتقوم بيها و كيفية القيام بالوظيفة دي
2- autonomic nervous system (الجهاز العصبي الا ارادي) ده من اهم الفروع و اللي كمان موضوع شيق جدا بنشوف فيه ازاي الجهاز ده بيقود الجسم في حالة التعرض للخطر و حاجات تانيه هتعرفوها بعدين
3- nerve and muscles بندرس في الفصل ده كيفية انتقال النبضه العصبيه في العصب و كمان من العصب للعضله و ازاي العضله بتحول النبضات دي الى حركة
4- respiration (التنفس) بنشوف ميكانيكية التنفس و ازاي المخ
بينظم عمليه التنفس
5- circulation (الدوره الدمويه) بندرس في الباب ده و ظيفه القلب و الاوعيه الدمويه و التحكم العصبي فيها و كمان بندرس حاجه ظريفة جدا بتحسسك انك خلاص بقيت دكتور و هي الECG او رسم القلب دا زائد ضغط الدم و العوامل المؤثرة فيه و بصراحه الباب دا هو المفضل عندي

6- Git ممكن تخدوا في اولى او تانيه على حسب الجامعه

تقريبا كده دي الحاجات اللي بندرسها في physiology اولى

نقول ايه الادوات اللي هنحتاجها

الادوات اللي هنحتاجها للphysiology مش هتختلف عن الanatomy كتير و هي

1- اكيد حبيبنا و اللي عاملنا فضيحه في الشارع البالطو

2- زي ما شفتوا التجارب فيها دم و ضفاضع يبقى اكيد هنحتاج الجوانتيات و نصيحه مني اشتروا علبه من اول السنه و خليه عندكو و مش غاليه فيها 100 واحد و بحوالي 16 الى 20 جنيه

3- بالنسبه لتشريح الضفاضع هي هتكون متجهزه او هما هيدوكوا الادوات اللي هتشرحوا بيها

4- ممكن لو عايز تجيب جهاز ضغط و سماعه دا لو عايز تتمرن على اخواتك و ترسم نفسك شويه عادي دا حققك, الصين منزلاهم باسعار حلوه جدا و كمان الوان هايله فوشيا و اخضر و لبني يعني اخر دلع و بلاش بقى حد يلعب في دماغك و يقولك صيني ايه اللي هتجيبو هات الالماني! , اولا الالماني دي غاليه و انت مش هتستخدمها كتير و غالبا هتتسرق منك اصبر لما تفتح عيادتك و ابقى جيب اللي انت عايزه بس صدقوني الصيني هايله و هتلاقيها بعشرين جنيه اقصي حاجه انا اعرف ناس حايبين ب 10

و حد ممكن يسال هنذاكره منين ؟

الphysiology مختلف شويه عن الanatomy ,لان الanatomy ماده تعتمد في اساسها على وصف حاجات مرئيه و محسوسه فمش هيكون في اختلاف بين المصادر المختلفه الا بسيط قوي علشان كده ممكن تذاكر من المصدر اللي يريحك, اما الphysiology و لانه بيتعامل مع حاجات دقيقه و اغلبه اجتهادات و نظريات فممكن يكون في اختلاف بين المصادر و علشان كده يفضل الاعتماد على كتاب القسم كمصدر رئيسي

ممكن تلاحظ ان بعض الدكاتره بيقول كلام مختلف عن الكتاب ياريت تكتبه , بس مش علشان تكتبه في الامتحان لا دا علشان لو جه حظك مع نفس الدكتور في الشفوي ممكن يسالك عن اللي هو قاله

ممكن الاستعانه ببعض المراجع او الكتب الاجنبيه لتوضيح النقط الغامضه او لو انت زيي من النوع اللي بيحب يتوسع, و اشهرها gyton لان اسلوبه سلس و غالبا بيكون هو المرجع بتاع القسم في كمان ganon بس الكتب دي غاليه قوي , في منها متصور بتكون رخيصه بس طبعا مش نفس جودة الاصليه .اما بالنسبه للecg او رسم القلب لو بجد عايز تفهمه خطوه خطوه عليك بكتاب ecg made easy كتاب اكتر من رائع و ب10 جنيه يا بلاش

ممكن كمان تستعين بمذكرات الدروس , هو هو نفس الكلام اللي في الكتاب بس مرتب و مكتوب على هيئه points و مزود برسومات توضيحيه او diagrams و على فكره الdiagrams احسن حاجه تفهم physiology

نكمل كلامنا عن الphysiology

الphysiology زي كل المواد بنمتحن فيه امتحان اعمال سنه بيكون عليه 50 درجه من ال250 و الامتحان ده بيكون غالبا MCQ و لاجتياز الامتحان بتفوق لازم نتدرب على النوع ده من الاسئله كويس

نيجي بعد كده للامتحان العملي و ده غالبا بيكون في ابريل , في العاده الامتحان بيكون مقسوم لمرحلتين , الاولي مرحة اخد القراءات من تجارب معده قبل كده زي مثلا سرعة الترسيب , ECG , الخ....
المرحله التانيه بيكون مطلوب منك تنفيذ احد التجارب قدام الدكتور و هو اللي هيقيم ادائك و ممكن يسالك كام سؤال نظري علي التجربه , و ساعات زي ما حصل السنه اللي فاتت يكون في امتحان نظري على الجزء النظري اللي متعلق بالتجارب
علشان كده لازم التجارب كلها تكون بالنسبه لك a pice of cake زي ما بيقولو , لان ببساطه درجات العملي المفروض انك ان شاء الله ضامنه

بعد كده يجي الامتحان النظري اللي بيكون في اخر السنه , وقت الامتحان 3 ساعات , الامتحان بيكون ورقتين الاولى MCQ و الثانيه long eassy او اسئله مقاليه , لازم تخلي بالك كويس جدا من الوقت في الامتحان لان الاسئله بتكون طويله ,فمتخليش سؤال ياخد منك اكتر من اللازم و الا هتلاقي نفسك خارج من اللجنه و سايبلك سؤال ولا 2 , حاول ترتب الافكار و العناوين الرئيسيه للسؤال قبل ما تبدا الاجابه , و متطولش في شرح العناصر اكتر من اللازم

يفضللك كده امتحان الoral , خد الموضوع ببساطه هيعدي و نفس الكلام اللي قولته قبل كده ثابت في كل الoral

سارة أيمن
Admin
Admin
سارة أيمن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"    عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأربعاء ديسمبر 28, 2011 10:40 am

نبدأ الكلام عن ماده جديده و هي الbiochemistry

الbiochemistry او الكيميا الحيويه و اختصارا الbio ماده بتناقش كيميا الجسم و التفاعلات اللي بتحصل جواه في سنه اولى بندرس الcarbohydrates بنعرف فيها تركيب السكريات البسيطه simple sugars و خصائصها و تفاعلاتها و كمان كيفيه ارتباطها لتكوين oligo و polysaccharides متشغلوش بالكم بالمسميات دلوقتي

غير كده بندرس الدهون lipids و بنعرف ايه هي الاحماض الدهنيه و الكوليسترول و دخوله في مركبات كتيره زي الهورمونات و عمل كل هرمون منهم

كمان البروتيناتproteins و اللي بتتكون من احماض امينيه amino acids و ارتباطها لتكوين عديد الببتيد و اشكال البروتينات المختلفه و وظائفها

اما بقى المتعه اللي بجد هتبدأ مع دراسه الاحماض النوويه nucliec acids او الDNA جزء شبيه باللي درسناه في الثانوي بس مع تفصيل اكتر , الجزء ده مهم جدا و لذيذ جدا في فهمه دا كان المفضل عندي

كمان في جزء ظريف و هو acid base balance او التوازن بين الاحماض و القواعد و ازاي الجسم بيحافظ على نسبه ثابته بينهم و الامراض اللي بتغير النسب دي

دا فيما يتعلق بالنظري المره الجايه هنتكلم عن العملي

عملي الbio لذيذ جدا و سهل جدا لو اهتميت بحضور السكاشن

بنعمل تجارب تخليك تقدر تعرف المحلول اللي قدامك ده carbohydrates ولا protiens الخ...

كمان بنعمل تجارب للتفريق بين المركبات في المجموعه الواحده يعني مثلا الglucose و الfructose الاتنين من الcarbohydrates بنفرق بينهم بtest اسمه سيلفانوف ... و مش قادره احكيلكم على اللون التحفه اللي بيطلع cherry red تحس انك عايز تشربه ... و ها كذا تجارب الbio كلها الوان تجنن

عايزه اقولكم ان حضور السكاشن و عمل التجارب بأديك مهم جدا .. مهم كمان كتابت الخطوات اللي هتمشي عليها او الscheme و الكميات اللي هتحطها من كل ماده زي مثلا 2ml من الsolution و عليهم 2ml من alcoholic alpha napthol و الاسامي المكعبله دي ... كمان مهم تكون عارف الخواص الطبيعيه للماده زي مثلا لونها ريحتها و ما ادراك ما الروايح في الbio طعمها ..بس اوعى تدوق حاجه .. هل هي حمضيه او قلويه

عارفين ايه اغلس حاجه في الموضوع الtest tubes او انابيب الاختبار و الholders او الماسك
من ناحيه لان الانابيب دي بتكسر كتير جدا.. تبقى واقف في امان الله و اذ فجأه تششششششش ..ايه دا ؟ عادي الانبوبه اتكسرت اصل الholder كان واسع

حاجه كمان مهمه احب انبه عليها و هي ضرورة لبس البالطو ..و يا ريت كمان تلبس اوحش حاجه عندك يوم سكشن الbio لان انت بتتعامل مع مواد كيماويه و احماض و لو معملتش كده يبقى على اخر السنه هتلاقي هدزمك كلها عايزه تترمي
مش هنسا ابدا شنطتي الjeans اللي بقت عامله زي المنخل من كتر الخروم .. دا غير jacket كنت بموت فيه و مش عارفه ايه اللي و قع عليه لقيت حتت خرم و طبعا رميته

ان شاء الله متتعرضوش للحوادث دي و تستمتعو بالسكشن

عاملين ايه نكمل كلامنا عن الbio و نعرف مع بعض هنذاكر البيو منين و ازاي

ناس كتير مش بتحب البيو و بتتعقد منه خصوصا في اول السنه, عايزه اقولكم دا شعور طبيعي اي لو سألت اي حد هيقولك كدم انا عن نفسي كنت بكرهها في اول السنه و فضلت على الحال دا الترم الاول كله

المشكله ان الناي بتبقى تايهه في البيو و مش عارفين هي مادة فهم و لا حفظ
اللي بيعتبر البيو مادة للحفظ بس فدا غلطان لان صعب جدا و في البيو بتاذات انك تحفظ حاجه مش فاهمها, لو عملت كده هتلاقي الدنيا معاك بقت سلطه و لا انت فاهم و لا انت حافظ , و اللي هتحفظه هيتبخر , ودا اللي انا عملته في الترم الاول و يا ريتني حفظت بضمير انا اساسا مبحبش الحفظ ,كنت بحفظ الصفحه في ساعه و انساها تاني يوم و كل دا لاني سمعت كلام ناس قالولي انها مادة للحفظ دا غير ان في الاول ربنا رزقنا بكام دكتور عسل

بس اوعو تفهمو من كلامي انها مادة للفهم بس, ودا برده اللي انا كنت فاكراه في بداية الترم التاني كنت بدأت افهم الموضوع و الدنيا بتتكلم عن ايه, و قلت لنفسي فرجت و هي البيو طلعت للفهم , ودا كمان اعتقاد غلط و الحمد لله لحقت نفسي و اكتشفت كده بدري.

البيو ببساطه ماده للفهم و الحفظ, يعني لازم تكون فاهمها كويس و في نفس الوقت حافظ. ساعتها بس هتحس المتعه في البيو , على فكره البيو دي هي علم المستقبل . صدقوني

دلوقتي اكمل كلامي عن البيو

المره اللي فاتت اتكلمت عن طبيعة الماده و عرفنا انها مادة فهم و لكن الحفظ بيلعب فيها دور اساسي

المره دي هكلمكم تذاكروها منين

احسن حاجه للبيو كتاب القسم و مبنصحش اي حد بالاستعانه باي حاجه تانيه و غالبا مفيش

لو حضرت المحاضرات و ركزت فيها و نظمت الكتاب كويس يبقى كده تقريبا مش ناقصك حاجه , خصوصا بقى اذا كان الكتاب اصلا كويس و مرتب زي الكتاب اللي عندنا في القصر العيني اللي عامله الدكتور رشيد, بصراحه الراجل ده عبقري و مهم اتكلمت مش هوفيه حقه. ياريت اللي داخل منكم القصر العيني او يعرف حد داخل يجيب الكتاب ده و ياريت تحضرو كل محاضراته

(( نفس كتاب د- صابحه انا كنت بذاكر منه ومش كنت بحب ورق د- ايمن لان الكتاب كان جميل وحلو ... ))

في بعض ناس بتحب تجيب مذكرات الدروس على اساس انها بتكون منظمه و مكتوبه على شكل نقط -ماشي- بس لنل عن نفسي بحس انها لا تضيف جديد و زي قلتها

و انت بتذاكر يا ريت تركز على الرموز او الFORMULAE بتاعت المركبات و على فكره بتتسأل في الشفوي و ساعات في النظري, دا غير انها بتسهل عليك فهم خواص المركب و مشتقاته (( احتمال تطبق في عين شمس السنة الجاية ))

كمان يا سلام بقى لو لقيت اسم انزيم ENZYME و رحت معلم عليه بالhigh lighter .لان الانزيمات مهمه جدا و موضع اسئله

هتلاقي كمان وانت بتذاكر النظري حاجات ليها علاقه بالعملي , اهتم بيها زي مثلا الprinciple او الاساس العلمي اللي بيقوم عليه test معين دا هيساعدك جدا في العملي لان ممكن ييجي سؤال على الprinciple و كمان هيسهل عليك حفظ الtest

مهم للعملي انك تكون حافظ تسلسل الخطوات اللي هتمشي عليها في التجربه او الscheme بيكون مكتوب في كتاب العملي بس مهم حضور السكشن علشان هناك هيربطلك الschemes ببعض

ناقصلنا في الكلام عن الbio اننا نعرف ايه الادوات اللي هنحتاجها في الbio

بالنسبه للbio فكل اللي هتحتاجه هو البالطو الابيض , الجونتيات, و زي اي طالب محترم كشكول و قلم

اما بالنسبه للtest tubes فدي هما بيدوهلنا في المعمل

عدل سابقا من قبل سارة أيمن في الأربعاء ديسمبر 28, 2011 10:54 am عدل 1 مرات
سارة أيمن
Admin
Admin
سارة أيمن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"    عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"  Emptyالأربعاء ديسمبر 28, 2011 10:54 am

النهارده هكلمكم عن اخر ماده من المواد الاربعه اللي بندرسها في اولى و هي مادة الhistology او علم الانسجه

من اسمها الماده دي بتتكلم عن انسجة الجسم

في اول باب الcytology هندرس الخليه-the cell - و تركيبها و الorganelles او العضيات و شكلها تحت الميكروسكوب الضوئي light microscope و كمان الميكروسكوب الالكتروني او الelectron microscope.
هنعرف كمان اننا علشان ندرس الحاجات دي و نشوفها تحت الميكروسكوب لازم تتصبغ بصبغات معينه او stains,الstains دي ليها انواع كتيره و كل واحده منها متخصصه في صباغة حاجه معينه و من اشهر الstains و اللي لازم تعرفوها من دلوقتي لانها ماشيه معاكم طول السنه هي الhematoxylin & eosin او الهيماتوكسيلين و الايوسين,

الباب اللي بعد كده هو cytogenetics و اللي بندرس فيه تركيب الكروموسومات و احجامها و وظيفتها و انقسام الخليه بنوعيه و الامراض اللي بتنتج عن الخلل في الانقسام

بعد ما درسنا الخليه هندرس الانسجه و علينا منها في سنه اولى epithelial tissue او النسيج الطلائي , connective tissue او النسيج الضام و غيرها , بنعرف تركيب الtissue مكانه و وظيفته

حابه اقولكم ان الhistology ماده ظريفه بس اغلب الناس مش بتحبها لانها فيها وصف و تفاصيل كتيره و حفظ بس في الاخر بيحبوها لانها بتتلم بسرعه قبل الامتحان

يعني دي كده فكره مختصره عن الماده و المره اللي جايه هكلمكم عن العملي

دي هكلمكم عن عملي الhistology , عملي الhistology اميز حاجه فيه انك مش محتاج البالطو

العملي كله قائم على الشرائح او الslides و الslides دي بتكون نوعان

1- microscopic ودي بنشفها تحت الميكوسكوب الضوئي العادي
2-projector slides دي علشان تشوفها هيضلمو النور و هيبدأ العرض , حاجه كده زي السينما

و في الحالتين الدكتور هيشرح ازاي تتعرف على الشريحه دي و لازم تركز كويس لان السرائح دي بتيجي في الامتحان العملي

جزء مهم كمان في العملي و هو الرسومات, المطلوب انك ترسم شكل الانسجه و الخلايا في الكتاب العملي او ساعات يسموه كراسة العملي

حد ممكن يسأل هنجيب الرسومات منين ؟
متقلقش الرسومات كلها بتكون موجوده في الاطلس و كل اللي عليك انك تنقلها

طب و ايه اللي يحصل يعني لو مرسمتش؟
احب اقولك ان الرسومات دي مهمه جدا و لازمتكون مرسومه كويس من الاول و كل سكشن تيجي و كراستك كامله لان الدكتور بيصححها و يمضيلك جمبها و يكتبلك التاريخ , و تقعد طول السنه تجمع التواريخ دي لحد الامتحان الشفوي و اللي جزء من درجته على العملي ساعتها هتدخل على الدكتور و قبل مايقول لك اي حاجه هيسألك "وريني كراسة العملي" و يشوف الرسومات اذا كامله و التواريخ و يديك درجه, و علشان تعرف قد ايه هي مهمه هحكلكم اللي حصل مع صاحبتي
اول ما دخلت على الدكتور سألها على الكراسه و قعد يقلب فيها و علشان هي كانت راسمه باتقان و مزبطه كل حاجه , الدكتور قالها" رسمك تحفه و انا اديتك النمره النهائيه" منغير ما يسألها و لا سؤال

و دلوقتي هكلمكم عن ازاي و منين نذاكر الhistology

احسن حاجه لمذاكرت الhistology كتاب القسم و لابديل عنه

بالنسبه للنظري و انت بتذاكر في حاجات اساسيه لازم تركز عليها و هي

1- عرفنا قبل كده اننا بنستخدم stains في صبغات الانسجه , الصبغه اللي بتستخدم كتير هي لhematoxylin eosin و لانها بتستخدم كتير جدا فا مش مهم ذكرها , في انواع من الخلايا او الorganelles مبترضاش تتصبغ بالصبغه دي علشان كده بيستخدمولها صبغات مخصوصه و بيقولو عليها special stains اهي الspecial stains دي مهمه جدا و موضه اسئله , مثلا يجي يقول الsudan III بتستخدم لصباغت ايه ؟ و ها كذا

2- الsites اللي بتكون موجوده فيها الخليه او النسيج دا , زي مثلا الfat cells بتكون موجوده حولين الاعضاء و بتكون مخده pad و دا سهل انك تحفظه لو فهمت ايه و ظيفة الخليه او النسيج دا

3- كل organelle بيكون موجودبشكل اكبر في نوع من الخلايا و مش في غيرها فلازم تعرف ايه هي الخلايا دى ,زي مثلا الlysosomes بتكون موجوده اكتر في الphagocytic cells او الخلايا الاكوله

4- كل خليه متخصصه بوظيفه بيكون ليها مواصفات و المواصفات دي ممكن تستنتجها من فهم وظيفة الخليه , زي مثلا الخلايا المصنعه للبروتين او خلايا الافراز و غيرها

اما العملي
فمهم جدا انك تركز في السكاشن على الslides سواء microscope او projector و تحاول تعمل علامه خاصه بيك مميزه لكل شريحه تعرفها بيها , غير كده مهم جدا انك تحفظ الصفات بتاعت الشريحه و اللي بتتقال في السكشن و بتكون مكتوبه في الكتاب العملي دا غير الspecial stains و اللي باكد تاني على اهميتها

لان امتحان العملي هيجيلك شريح المطلوب منك تقول ايه دا و نوع الصبغه (مهم جدا) و هنا هتعتمد على العلامه اللي انت عملتها للشريحة يعني انا مثلا كنت معلمه الthymus انها عامله زي البلاطات , و بعدين يسالك عرفته منين و هنا يبدا الخداع و هتكتب الصفات اللي انت حافظها و اللي كتير منها ما بتكونش شفتها

في ناس بتحب تاجر الشرايح قبل الامتحان علشان تراجع عليها في البيت مش وحش بس حابه اقول ان المراجعات في السكاشن بتكون كافيه جدا

كمان الرسومات مهمه مش بس علشان الكراسه لان في الامتحان في سؤال كامل على الرسمه علشان كده حاول انك تحفظهم على مدار السنه

تقريبا كده خلص الكلام عن الhistology

بالنسبه للادوات اللي هتحتاجها في الhistology فكل اللي هتحتاجه علبة الوان خشب و بالاخص اللون الوردي و البنفسجي

عن كلية الطب البشري ... "أولى طب"
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مكتب التنسيق يرفض قبول الحاصلين على ٩٣% فى كلية الطب و٨٥% بكليات الهندسة و«البيطرى»
» عشرة حقائق مذهلة عن الدماغ والجسم البشري!!
» مطار القاهرة يستقبل أولى رحلات عودة الحجاج المصريين
» اجهزة الطب الحديثة
» كلية العلوم في سطور