يعني يمكن يقصد إن في كلتا الحالتين هتبقى غلطان فمتحطش نفسك في موقف حرج ومن البداية اختار صح
وبعدين جزء ان صاحبك مش على مزاجك دي ممكن نستفيد منها إن ساعات لو واحد صاحبه رائع معاه طول الوقت وجه عمل غلطة بسيطة يقوم يقاطعه ويغضب عليه وكدة
الأصحاب كنز ثمين يعني المفروض نستحملهم على قد ما نقدر طول ما غلطاتهم معقولة لما نقرر القرار الصعب إننا نسيبهم يبقى لازم نكون متيقنين مش علشان حاجة تافهة
وبعدين يا جميل تولعي في نفسك ليه؟ أمال أنا أصحاب مين؟
معاكي في الموضوع دة
أنا عجبني الجزء اللي بعدها
ايه رأيك انت؟؟
- اقتباس :
- و إذا نظرت في حال من ترتئيه لإخائك ، فإن كان من إخوان الدين فليكن فقيهاً غير مراء و لا حريص ، و إن كان من إخوان الدنيا فليكن حراً ليس بجاهل و لا كذاب و لا شرير و لا مشنوع .
فإن الجاهل أهل أن يهرب منه ابواه ، و إن الكذاب لا يكون أخاً صادقاً ، لأن الكذب الذي يجري على لسانه إنما هومن فضول كذب قلبه ، و إنما سمي الصديق من الصدق . و قد يتهم صدق القلب و إن صدق اللسان . فكيف إذا ظهر الكذب على اللسان ؟ و إن الشرير يكسبك العدو ، و لا حاجة لك في صداقة تجلب العداوة ، و إن المشنوع شانع صاحبه .
و اعلم أن انقباضك عن الناس يكسبك العداوة ، و أن انبساطك إليهم يكسبك صديق السوء .و سوء الأصدقاء أضر من بغض الأعداء . فإنك إن واصلت صديق السوء أعيتك جرائره ، و إن قطعته شانك اسم القطيعة ، و أزمك ذلك من يرفع عيبك و لا ينشر عذرك ، فإن المعايب تنمي و المعاذير لا تنمي ".
هو انتوا دارسين كل الكلام دة؟ ولا جزء منه؟