سارة أيمن Admin
عدد المساهمات : 5871 العمر : 27 الموقع : -------------- العمل/الترفيه : طالبة فصل : :'( المزاج : disappointed مزاجي اليوم : المهنة : الهواية : أوسمة العضو : نقاط : 31300 السٌّمعَة : 201 تاريخ التسجيل : 06/12/2008
| موضوع: أنا أفكر إذاً انا موجود الإثنين أكتوبر 17, 2011 7:05 pm | |
| مش عارفة إن كانت بتدرس في منهج الفلسفة ولا لأ بس المقولة دي مشهورة جداً وكانت مذكورة في قطعة نجو في كتاب العربي دة موضوع بسيط جداً فهمها لي: ديكارت قال عبارته المشهورة هذه عندما شكّ في كل شيء ولم يجد سوى الفكر ليثبت فيه وجوده , وكان يعتقد بأن الحواس تخدع الإنسان وكذلك الغرائز . وأن العقل وحده يحتوي على عدة بديهيات يمكن من خلالها العبور إلى جوهر الحقيقة , لأن العقل في تصور ديكارت منفصل عن جوهر الجسد , أي أن الوجود يحوي ثنائية Duality ترتبط فيما بينها داخل الإنسان عبر الغدة الصنوبرية التي ظنَّ ديكارت بأنها تربط الجسد بالفكر , كمّا وضّح ذلك في كتابي " مبادئ الفلسفة " و " العالم ". لاحظْ ديكارت أنه شكّ في كل شيءٍ إلا في عقله باعتباره أداة لممارسة الشك . ويقول: إنني شككتُ في كل شيءٍ , ولكنني لا أستطيع أن أشكّ في أنني أشك ! لأن الشك في الشك = شك !! والشك نشاط فكري , وهو مرحلة من مراحل التفكير . وبما أنّ ( فعل ) الشك يفترض وجود ( فاعل ) يقوم به فإنني موجود . لا أستطيع أن أشك في وجودي لأنني أنا الذي يمارس الشك , ومن هنا ظهر مبدأ ديكارت ( أنا أشك إذن أنا موجود ) وبما أن الشك تفكير أصبحت صياغة المبدأ كالتالي ( أنا أفكر إذن أنا موجود ) . منقــول
هابقى أحاول إن شاء الله أجيب تفسير أكتر لو لقيت بعد الامتحانات | |
|
M.R MYSTERIO مشرف فعال
عدد المساهمات : 267 العمر : 27 العمل/الترفيه : طالب ( اتنين فول ) فصل : 1/6sec language المزاج : **On fiRe** مزاجي اليوم : المهنة : الهواية : أوسمة العضو : نقاط : 19654 السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 06/09/2011
| موضوع: رد: أنا أفكر إذاً انا موجود الإثنين أكتوبر 17, 2011 9:49 pm | |
| إنني شككتُ في كل شيءٍ , ولكنني لا أستطيع أن أشكّ في أنني أشك !
لأن الشك في الشك = شك !!
[b] مش فاهم الجزئية دي أوي يعني هو بيقول ان هو الحاجة الوحيدة اللي مبيشكش فيها ان هو فعلا بيشك و ان العقل مصدر الشك و العقل في مبدأ الشك بيمثل الانسان يبقي هو لو شك في نفسه يبقي بيشكك في وجوده و ده منافي لمبدأ الوجود , يبقي الشك في الشك مش = شك ده يبقي = جنان ياريت توضيح يا سارةلو انتي فاهمة اكتر مني و شكرا لمجهودك
| |
|
سارة أيمن Admin
عدد المساهمات : 5871 العمر : 27 الموقع : -------------- العمل/الترفيه : طالبة فصل : :'( المزاج : disappointed مزاجي اليوم : المهنة : الهواية : أوسمة العضو : نقاط : 31300 السٌّمعَة : 201 تاريخ التسجيل : 06/12/2008
| موضوع: رد: أنا أفكر إذاً انا موجود الثلاثاء أكتوبر 18, 2011 3:11 pm | |
| - M.R MYSTERIO كتب:
- إنني شككتُ في كل شيءٍ , ولكنني لا أستطيع أن أشكّ في أنني أشك !
لأن الشك في الشك = شك !!
[b] مش فاهم الجزئية دي أوي يعني هو بيقول ان هو الحاجة الوحيدة اللي مبيشكش فيها ان هو فعلا بيشك و ان العقل مصدر الشك و العقل في مبدأ الشك بيمثل الانسان يبقي هو لو شك في نفسه يبقي بيشكك في وجوده و ده منافي لمبدأ الوجود , يبقي الشك في الشك مش = شك ده يبقي = جنان ياريت توضيح يا سارةلو انتي فاهمة اكتر مني و شكرا لمجهودك
على حسب فهمي والله أعلم : نبدأ من الأول.. دلوقتي قرأت في موضوع تاني قبل كدة ان الفلاسفة قبل ديكارت كانوا ماشيين على أساس الشك في كل شيء (الشك المطلق) وشاكين كمان إن الحواس وكل اللي بيشعروا بيه دة مجرد وهم وان ممكن ملهوش وجود (بس بصراحة معنديش معلومات كتير عن مذهب الشك المطلق مجرد فكرة سطحية) فديكارت - وهو دلوقتي شاكك في كل حاجة حتى في وجوده- قال انه ميقدرش يشك في انه بيشك ، لأن ساعتها يبقى دة شك بردو فبالتالي فيه شك موجود فعلاً والشك دة لازم يكون ليه فاعل فبالتالي كدة أثبت وجوده ، يبقى كدة توصل لـ "أنا أشك إذا أنا موجود" وبما إن الشك تفكير يبقى أنا أفكر إذا أنا موجود علشان كدة بيقولوا ديكارت اختلف عن نهج الفلاسفة اللي قبله لأن اللي قبله كان مجرد شك وخلاص إنما ديكارت توصل بشكه لحقيقة وهي حقيقة وجوده الفلسفة دي شكلها بتجنن أساساً.. و إن شاء الله بعد الامتحانات هحاول أجيب موضوع تاني يوضحه (إن لقيت) وشكراً على المرور | |
|
M.R MYSTERIO مشرف فعال
عدد المساهمات : 267 العمر : 27 العمل/الترفيه : طالب ( اتنين فول ) فصل : 1/6sec language المزاج : **On fiRe** مزاجي اليوم : المهنة : الهواية : أوسمة العضو : نقاط : 19654 السٌّمعَة : 9 تاريخ التسجيل : 06/09/2011
| موضوع: رد: أنا أفكر إذاً انا موجود الثلاثاء أكتوبر 18, 2011 4:16 pm | |
| و علي الرأي الاديبة و الفيلسوووفة الكبيرة عبلة كامل اليي بيعد ي...... بيتقال عليه بيت** بيتفلسف | |
|